Hoe je als leider winst met waarde combineert

Goede leiders zien geld als middel, niet als doel. Maar hoe word je zo’n leider, in een tijd waarin heel veel van coporate leiders wordt geëist? Waarin winst voor waarde gaat? Je leest het in de blog van Door Plantenga:

  • Blog 22 11 2017



    Hoe je als leider winst met waarde combineert
    Een baan als corporate leider is tegenwoordig topsport. Er wordt haast onmenselijk veel van topbestuurders verwacht. Beurskoersen bepalen het beleid, er wordt monomaan op winst gefocust en op de hoeveelheid werk die hun medewerkers verrichten. Kun je het in deze tijd dan alleen als ‘ongevoelige narcist’ redden aan de top? Moet je gestrest boven op die Olympus in je bedrijf je targets zitten halen? Ik denk het niet.

    Goede leiders zien winst als middel, niet als doel
    Wat maakt Richard Branson zo succesvol? Hij kiest voor mensen in plaats van voor geld. Hij leidt vanuit inspiratie en ziet winst niet als doel maar als middel om meer te kunnen betekenen voor de wereld om hem heen. Goede leiders geven meer dan ze nemen en krijgen daar een succesvolle organisatie voor terug. Uit onderzoek blijkt zelfs dat bedrijven met tevreden werknemers 30% beter presteren en meer winst en een hogere omzet halen.

    Mensen moeten snappen waarom ze hun bed uit komen
    Zelf geloof ik in coaching leadership. Als General Manager bij Heineken was het elke dag weer mijn doel om mensen talenten te laten ontdekken waarvan ze zelf niet wisten dat ze die hadden. Het succes volgde vanzelf. Wat ontzettend hielp was dat ik werkte bij een bedrijf met een gezonde kijk op winst en waarde. Er was een kristalheldere missie die doorwerkte tot de laatste persoon in de organisatie. Van de directeur tot de kantinedame: iedereen had een waardevolle bijdrage aan de gestelde visie. Als je missie en visie goed geformuleerd zijn, uitdagend maar realistisch, komt de winst vanzelf.

    Zie tegenvallende winst als een grote kans
    Natuurlijk had ook ik mijn targets te halen. En dat lukte niet altijd. Als er dingen tegenvielen, ging ik samen met mijn team terug naar de basis. Naar de missie en de visie. Er was een tijd dat ons marktaandeel onder druk stond. Met bestaande producten gingen we het niet redden, dus kozen we om te innoveren en nieuwe doelgroepen aan te boren. In plaats van geld uit te persen uit ons huidige assortiment, en te kiezen voor korte termijn gewin, kozen we voor een actieve, spannende stap. Het draait niet om wat je waard bent, als leider of als bedrijf, maar om hoe je je gedraagt.

    Zorg dat hoofd en hart in harmonie zijn
    Goed leiderschap vraagt ook om zelfreflectie. Het gevaar ligt op de loer als je heel lang corporate meedraait dat je ‘mee suddert’. Dat je de ene carrièrestap na de ander maakt en het geijkte pad volgt. Eens in de zoveel tijd is het zinvol om na te denken. Past dit werk nog steeds bij wie ik ben en waar ik sta? Stop & think is een essentiële fase in de ontwikkeling van je loopbaan.

    Blijf nieuwsgierig naar degene aan wie je leiding geeft
    Ga de herijking aan met de status quo. Kies voor Human Leadership door altijd in de gaten te houden of de mensen om je heen gemotiveerd en gedreven zijn. Of ze in sync zijn met hun persoonlijke doelen en het werk wat ze doen. Vraag je niet af of ze hard genoeg werken, maar wel of ze het beste uit zichzelf halen.

    Staar je niet blind op rapporten
    Ja, er wordt ontzettend veel gevraagd van de gemiddelde corporate leider. En ja, je wordt aan de top keihard afgerekend op de omzet die je draait. Maar staar je niet blind op grafieken of rapporten. Het gaat niet om cijfers, het gaat erom je mensen mee te krijgen. Winst is een push beweging, waarde is pull. Je medewerkers de kans geven om achter hun eigen purpose te komen: dat is de meest waardevolle en duurzame strategie voor succes.





    Geschreven op LinkedIn door Door Plantenga


     

    Alle blogs


    05 12 2018   Brakman voelt zich thuis bij QUIST
    18 04 2018   Leider moet eigen kracht èn beperkingen kennen
    08 03 2018   Waarom kwetsbaarheid je een krachtige leider maakt
    12 12 2017   Neem je huis mee naar je werk!
    29 11 2017   Hoe je als persoon boven je prestaties uitstijgt
    28 11 2017   Met deze drie vragen vind je je signatuur als leider
    22 11 2017   Hoe je als leider winst met waarde combineert
    21 11 2017   Je bent meer dan je functie
    31 10 2017   Een nieuwe herfst, een nieuw kabinet
    14 09 2017   Veranderen
    19 07 2017   Een nieuw perspectief op ouder worden
    03 07 2017   Het keuren van vlees
    26 06 2017   Rollenspel
    19 06 2017   Het ondergeschoven kind
    12 06 2017   Last en ruggespraak
    06 06 2017   Tijd en Jolijt
    29 05 2017   Onder ons(jes)
    22 05 2017   De Maalstroom der Dingen
    11 05 2017   DE (M/V) MET DE HAMER
    10 05 2017   MOED MOET
    09 05 2017   (VER)HOUDINGEN
    10 04 2017   Noodzakelijke en logische zelfprofilering
    20 02 2017   Vroeger was alles beter - of niet?
    16 01 2017   Hoe krijgen wij de leiders die wij willen?
    08 12 2016   Sterk LinkedIn profiel: een must
    15 09 2016   Een sollicitatiegesprek op niveau
    19 07 2016   Regelzucht en creativiteit
    04 07 2016   Een CV om te zoenen
    16 06 2016   Uit je comfort zone op je 62e