Noodzakelijke en logische zelfprofilering

Netwerken heeft ten onrechte een slechte naam. Jezelf goed verkopen hoort bij verantwoordelijk executive gedrag

  • Blog 10 04 2017

    Vorm boven inhoud?
    Netwerken: de een doet het van nature, de ander met tegenzin. Netwerken heeft een slechte naam. Je netwerk inzetten om je eigen doel te bereiken. Zelfzuchtigheid, egocentrisch, eigengeilerij: het zijn geen eigenschappen waar je hoog mee scoort. Netwerkers zijn onuitstaanbare types, die altijd bezig zijn zichzelf vooruit en omhoog te werken. Te weinig inhoud hebben. De mensen die dit land écht verder helpen doen dat immers in stilte. Zonder gepoch en gebral.

    …de onhandige klungel met een uitstekend idee maar hopeloze presentatie roept ieders sympathie op…

    Ziedaar de vooroordelen. Nederland is een land van nuchtere doeners, mensen van daden en van inhoud. Daar gaat het toch immers om? Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg.
    Allemaal weten wij dat je je nu eenmaal moet bewegen in bepaalde circuits, naar recepties en feestjes moet gaan. Dat je je niet kunt opsluiten in je ivoren toren en hopen dat de wereld wel naar jou toe komt. Toch staan mensen die zichzelf goed verkopen in een kwaad daglicht: de gladde salesman die vorm boven inhoud stelt, heeft zelden medestanders. De onhandige klungel met een uitstekend idee, maar een hopeloze presentatie roept ieders sympathie op.

    Om je doelen te bereiken moet je jezelf geloofwaardig in de markt zetten
    Toch weten wij dat jezelf verkopen belangrijk is in het leven. Als je wat wilt, moet je dat kenbaar maken, met een geloofwaardig en geïnspireerd verhaal. Inhoud kán niet zonder vorm: het op een geloofwaardige in de wereld zetten van jezelf is essentieel om je doelen te bereiken.

    ...inhoud kán niet zonder vorm: het op een geloofwaardige in de wereld zetten van jezelf is essentieel om je doelen te bereiken...

    In mijn vak (het weer op de been helpen van executives die hun baan kwijt raken) is het effectief netwerken altijd een belangrijk aspect. De meeste executives zijn daar, ondanks vele jaren in de top van het bedrijfsleven, niet erg bedreven in. Men kan het niet van nature, heeft het niet geleerd en sterker nog: men wil het eigenlijk niet leren. Waarom is dat nodig?

    Succesvolle mensen zijn goede netwerkers, omdat ze van hun werk houden
    Omdat je vooruit wilt in het leven! En die vooruitgang gaat meestal niet vanzelf. Netwerken is een kwestie van welbegrepen eigenbelang: om de vraag naar het product te vergroten moet je jezelf met je boodschap in de etalage zetten. Door over een langere periode, consistent en consequent, steeds dezelfde boodschap uit te zenden. Die van de bevlogen marketeer, CFO, bestuurder, ondernemer – wat ook maar. Is dat moeilijk? Welnee! Tenminste: als je je werk leuk vindt, dat met toewijding, plezier en succes doet. Een zekere dosis zelfvertrouwen hebt. Dan praat je met overtuiging en gemak over jezelf, dan worden mensen aangestoken door je enthousiasme, dan willen mensen bij je horen.

    ...netwerken is een kwestie van welbegrepen eigenbelang: om de vraag naar het product te vergroten moet je jezelf met je boodschap in de etalage zetten...

    Ziedaar de paradox: succesvolle mensen zijn goede netwerkers – de causaliteit is niet andersom! Maar degenen die niet goed in hun vel zitten, soms verkeerde keuzes hebben gemaakt, niet erg succesvol zijn: zij zitten meesmuilend aan de kant. Zij geven af op de vlotte netwerkers die zogenaamd niets anders kunnen dan praatjes verkopen. Hoe oneerlijk: juist degenen die het ‘t meeste nodig hebben willen zichzelf niet eens verkopen.

    Netwerken kun je leren
    Het goede nieuws is: je kunt deze paradox verbreken. Netwerken valt te leren. Het begint bij het hebben van een goed verhaal. Weten waar je goed in bent, teksten klaar hebben over wat je wilt bereiken en waarom dat plausibel is. Dat valt te oefenen. Door (eventueel samen met een coach) goed te begrijpen wat je drijfveren zijn, je doelen, dromen en ambities. Van daaruit beelden krijgen over wat je wilt bereiken. Daar teksten bij krijgen. Met die boodschap de markt ingaan (dat kan evengoed met een oud maatje, of met vrienden in de kroeg) zal waarschijnlijk bevestiging geven, wat het plezier weer doet toenemen. Je komt in een positieve spiraal. Zelfs de van nature schuchtere nerd kan op die manier een effectieve netwerker worden.

    …zelfs de van nature schuchtere techneut kan op die manier een effectieve netwerker worden…

    Netwerken is niet anders dan gerechtvaardigde zelfprofilering. De mens is een sociaal dier – dus ieder is voortdurend bezig zijn plaats in het geheel in te nemen of te vinden. Jezelf verkopen hoort immers bij het leven: het vergroot de kans om op de juiste plek in het leven terecht te komen!

    Geschreven op LinkedIn door Jan Quist


     

    Alle blogs


    05 12 2018   Brakman voelt zich thuis bij QUIST
    18 04 2018   Leider moet eigen kracht èn beperkingen kennen
    08 03 2018   Waarom kwetsbaarheid je een krachtige leider maakt
    12 12 2017   Neem je huis mee naar je werk!
    29 11 2017   Hoe je als persoon boven je prestaties uitstijgt
    28 11 2017   Met deze drie vragen vind je je signatuur als leider
    22 11 2017   Hoe je als leider winst met waarde combineert
    21 11 2017   Je bent meer dan je functie
    31 10 2017   Een nieuwe herfst, een nieuw kabinet
    14 09 2017   Veranderen
    19 07 2017   Een nieuw perspectief op ouder worden
    03 07 2017   Het keuren van vlees
    26 06 2017   Rollenspel
    19 06 2017   Het ondergeschoven kind
    12 06 2017   Last en ruggespraak
    06 06 2017   Tijd en Jolijt
    29 05 2017   Onder ons(jes)
    22 05 2017   De Maalstroom der Dingen
    11 05 2017   DE (M/V) MET DE HAMER
    10 05 2017   MOED MOET
    09 05 2017   (VER)HOUDINGEN
    10 04 2017   Noodzakelijke en logische zelfprofilering
    20 02 2017   Vroeger was alles beter - of niet?
    16 01 2017   Hoe krijgen wij de leiders die wij willen?
    08 12 2016   Sterk LinkedIn profiel: een must
    15 09 2016   Een sollicitatiegesprek op niveau
    19 07 2016   Regelzucht en creativiteit
    04 07 2016   Een CV om te zoenen
    16 06 2016   Uit je comfort zone op je 62e