Netwerken heeft ten onrechte een slechte naam. Jezelf goed verkopen hoort bij verantwoordelijk executive gedrag
Blog 10 04 2017
Vorm boven inhoud?
Netwerken: de een doet het van nature, de ander met tegenzin. Netwerken heeft een slechte naam. Je netwerk inzetten om je eigen doel te bereiken. Zelfzuchtigheid, egocentrisch, eigengeilerij: het zijn geen eigenschappen waar je hoog mee scoort. Netwerkers zijn onuitstaanbare types, die altijd bezig zijn zichzelf vooruit en omhoog te werken. Te weinig inhoud hebben. De mensen die dit land écht verder helpen doen dat immers in stilte. Zonder gepoch en gebral.
…de onhandige klungel met een uitstekend idee maar hopeloze presentatie roept ieders sympathie op…
Ziedaar de vooroordelen. Nederland is een land van nuchtere doeners, mensen van daden en van inhoud. Daar gaat het toch immers om? Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg.
Allemaal weten wij dat je je nu eenmaal moet bewegen in bepaalde circuits, naar recepties en feestjes moet gaan. Dat je je niet kunt opsluiten in je ivoren toren en hopen dat de wereld wel naar jou toe komt. Toch staan mensen die zichzelf goed verkopen in een kwaad daglicht: de gladde salesman die vorm boven inhoud stelt, heeft zelden medestanders. De onhandige klungel met een uitstekend idee, maar een hopeloze presentatie roept ieders sympathie op.
Om je doelen te bereiken moet je jezelf geloofwaardig in de markt zetten
Toch weten wij dat jezelf verkopen belangrijk is in het leven. Als je wat wilt, moet je dat kenbaar maken, met een geloofwaardig en geïnspireerd verhaal. Inhoud kán niet zonder vorm: het op een geloofwaardige in de wereld zetten van jezelf is essentieel om je doelen te bereiken.
...inhoud kán niet zonder vorm: het op een geloofwaardige in de wereld zetten van jezelf is essentieel om je doelen te bereiken...
In mijn vak (het weer op de been helpen van executives die hun baan kwijt raken) is het effectief netwerken altijd een belangrijk aspect. De meeste executives zijn daar, ondanks vele jaren in de top van het bedrijfsleven, niet erg bedreven in. Men kan het niet van nature, heeft het niet geleerd en sterker nog: men wil het eigenlijk niet leren. Waarom is dat nodig?
Succesvolle mensen zijn goede netwerkers, omdat ze van hun werk houden
Omdat je vooruit wilt in het leven! En die vooruitgang gaat meestal niet vanzelf. Netwerken is een kwestie van welbegrepen eigenbelang: om de vraag naar het product te vergroten moet je jezelf met je boodschap in de etalage zetten. Door over een langere periode, consistent en consequent, steeds dezelfde boodschap uit te zenden. Die van de bevlogen marketeer, CFO, bestuurder, ondernemer – wat ook maar. Is dat moeilijk? Welnee! Tenminste: als je je werk leuk vindt, dat met toewijding, plezier en succes doet. Een zekere dosis zelfvertrouwen hebt. Dan praat je met overtuiging en gemak over jezelf, dan worden mensen aangestoken door je enthousiasme, dan willen mensen bij je horen.
...netwerken is een kwestie van welbegrepen eigenbelang: om de vraag naar het product te vergroten moet je jezelf met je boodschap in de etalage zetten...
Ziedaar de paradox: succesvolle mensen zijn goede netwerkers – de causaliteit is niet andersom! Maar degenen die niet goed in hun vel zitten, soms verkeerde keuzes hebben gemaakt, niet erg succesvol zijn: zij zitten meesmuilend aan de kant. Zij geven af op de vlotte netwerkers die zogenaamd niets anders kunnen dan praatjes verkopen. Hoe oneerlijk: juist degenen die het ‘t meeste nodig hebben willen zichzelf niet eens verkopen.
Netwerken kun je leren
Het goede nieuws is: je kunt deze paradox verbreken. Netwerken valt te leren. Het begint bij het hebben van een goed verhaal. Weten waar je goed in bent, teksten klaar hebben over wat je wilt bereiken en waarom dat plausibel is. Dat valt te oefenen. Door (eventueel samen met een coach) goed te begrijpen wat je drijfveren zijn, je doelen, dromen en ambities. Van daaruit beelden krijgen over wat je wilt bereiken. Daar teksten bij krijgen. Met die boodschap de markt ingaan (dat kan evengoed met een oud maatje, of met vrienden in de kroeg) zal waarschijnlijk bevestiging geven, wat het plezier weer doet toenemen. Je komt in een positieve spiraal. Zelfs de van nature schuchtere nerd kan op die manier een effectieve netwerker worden.
…zelfs de van nature schuchtere techneut kan op die manier een effectieve netwerker worden…
Netwerken is niet anders dan gerechtvaardigde zelfprofilering. De mens is een sociaal dier – dus ieder is voortdurend bezig zijn plaats in het geheel in te nemen of te vinden. Jezelf verkopen hoort immers bij het leven: het vergroot de kans om op de juiste plek in het leven terecht te komen!
Geschreven op LinkedIn door Jan Quist
05 12 2018 Brakman voelt zich thuis bij QUIST
18 04 2018 Leider moet eigen kracht èn beperkingen kennen
08 03 2018 Waarom kwetsbaarheid je een krachtige leider maakt
12 12 2017 Neem je huis mee naar je werk!
29 11 2017 Hoe je als persoon boven je prestaties uitstijgt
28 11 2017 Met deze drie vragen vind je je signatuur als leider
22 11 2017 Hoe je als leider winst met waarde combineert
21 11 2017 Je bent meer dan je functie
31 10 2017 Een nieuwe herfst, een nieuw kabinet
14 09 2017 Veranderen
19 07 2017 Een nieuw perspectief op ouder worden
03 07 2017 Het keuren van vlees
26 06 2017 Rollenspel
19 06 2017 Het ondergeschoven kind
12 06 2017 Last en ruggespraak
06 06 2017 Tijd en Jolijt
29 05 2017 Onder ons(jes)
22 05 2017 De Maalstroom der Dingen
11 05 2017 DE (M/V) MET DE HAMER
10 05 2017 MOED MOET
09 05 2017 (VER)HOUDINGEN
10 04 2017 Noodzakelijke en logische zelfprofilering
20 02 2017 Vroeger was alles beter - of niet?
16 01 2017 Hoe krijgen wij de leiders die wij willen?
08 12 2016 Sterk LinkedIn profiel: een must
15 09 2016 Een sollicitatiegesprek op niveau
19 07 2016 Regelzucht en creativiteit
04 07 2016 Een CV om te zoenen
16 06 2016 Uit je comfort zone op je 62e